Zasiłek rodzinny
Dla Mieszkańca > Dodatki i zasiłki
Ustalenie
prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego
Ogólny
opis
1.
Zasiłek rodzinny przysługuje:
- rodzicom,
jednemu z rodziców albo opiekunowi prawnemu dziecka;
2.
Zasiłek rodzinny przysługuje:
- obywatelom
polskim;
- do
których stosuje się przepisy o koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego,
3.
Kwoty dochodu uprawniające do zasiłku rodzinnego oraz dodatków:
- Zasiłek
rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na
osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 574,00
PLN.
Wymagane
dokumenty
- Wypełniony
formularz wniosku.
- zaświadczenia
z urzędu skarbowego albo oświadczenia członków rodziny o
dochodzie podlegającym opodatkowaniu na zasadach określonych w
art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych, osiągniętym w roku kalendarzowym
poprzedzającym okres zasiłkowy; wzory zaświadczenia i
oświadczenia są określone odpowiednio w załącznikach nr 4 i 5
do rozporządzenia,
10. Odpis
zupełny lub skrócony aktów zgonu rodziców lub odpis
podlegającego wykonaniu wyroku orzeczenia sądu zasądzającego
alimenty lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść
ugody sądowej, lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej
przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów - w przypadku
osoby uczącej się.
11. Karta
pobytu - w przypadku cudzoziemca przebywającego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na osiedlenie
się, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot
Europejskich, zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony
udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 53
ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz.
U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573), lub w związku z uzyskaniem w
Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony
uzupełniającej.
12. Odpis
prawomocnego wyroku orzeczenia sądu orzekającego rozwód lub
separację albo odpis zupełny lub skrócony aktu zgonu małżonka
lub rodzica dziecka - w przypadku osoby samotnie wychowującej
dziecko.
13.
Odpis zupełny aktu urodzenia dziecka - w przypadku gdy ojciec jest
nieznany.
14. Odpis
prawomocnego wyroku orzeczenia sądu oddalającego powództwo o
ustalenie alimentów roszczenia alimentacyjne.
15. Orzeczenie
sądu zobowiązujące jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych
kosztów utrzymania dziecka.
16. Odpis
prawomocnego wyroku postanowienia sądu rodzinnego stwierdzającego
orzekającego przysposobienie lub zaświadczenie sądu rodzinnego
lub ośrodka adopcyjnego o prowadzonym postępowaniu sądowym w
sprawie o przysposobienie dziecka.
17. Orzeczenie
sądu rodzinnego o ustaleniu, powołaniu opiekuna prawnego dziecka.
Inne
dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego.
- Osoba
ubiegająca się o przyznanie dodatku do zasiłku rodzinnego z
tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu
wychowawczego składa wniosek o zasiłek rodzinny, do którego
dołącza odpowiednio:
- zaświadczenie
pracodawcy albo oświadczenie o terminie i okresie, na jaki został
udzielony urlop wychowawczy, oraz o co najmniej sześciomiesięcznym
okresie pozostawania w stosunku pracy bezpośrednio przed uzyskaniem
prawa do urlopu wychowawczego; wzór oświadczenia jest określony w
załączniku nr 10 do rozporządzenia;
2. Osoba
ubiegająca się o przyznanie dodatku do zasiłku rodzinnego z
tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem
zamieszkania do wniosku o zasiłek rodzinny dołącza odpowiednio:
- zaświadczenie
szkoły albo oświadczenie o uczęszczaniu dziecka do szkoły poza
miejscem zamieszkania; wzór oświadczenia jest określony w
załączniku nr 13 do rozporządzenia,
Sposób
dostarczania dokumentów
1.
Formularz elektroniczny wniosku jest dostępny w dolnej części
ekranu, po wybraniu urzędu właściwego do załatwienia sprawy.
2.
Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z
poniższych sposobów:
- Przesłać
drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP - o ile
Wnioskodawca posiada bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany
kwalifikowanym certyfikatem lub podpis elektroniczny złożony z
wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP.
Dokumenty
do wglądu okazuje się urzędnikowi prowadzącemu sprawę przy
składaniu wniosku. Dokumenty przesłane do wglądu pocztą
tradycyjną - po dokonaniu czynności urzędowych - zostaną odesłane
na wskazany adres.
Dokumenty
należy przesłać na adres:
Urząd
Miasta Siemianowice Śląskie
Referat
Spraw Społecznych i Zdrowia ul. Michałkowicka 105, pok. 35
41-103
Siemianowice Śląskie lub złożyć osobiście.
Wnioski
są przyjmowane w godzinach pracy Urzędu Miasta Siemianowice
Śląskie:
-
poniedziałek : 7.00 - 17.00
-
wtorek - czwartek: 8.00 - 16.00
-
piątek: 8.00 - 14.00
W
przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku podmiot
realizujący świadczenia wzywa pisemnie osobę ubiegającą się o
świadczenia do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14
dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania
skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
W
przypadku gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów,
podmiot realizujący świadczenia przyjmuje wniosek i wyznacza termin
nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie
brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje
pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Wykorzystanie
skrzynki kontaktowej PeUP oraz e-formularzy
W
celu skorzystania z elektronicznej drogi wymiany dokumentów należy
posiadać założoną skrzynkę kontaktową i być zalogowanym.
Szczegółowe informacje zawiera "Pomoc" dostępna w górnej
części strony.
Niżej
przedstawiamy zalecaną kolejność działań w celu wysłania
dokumentów drogą elektroniczną.
1.
Wykonaj logowanie oraz wypełnij formularz (ikonka - Edytuj
dokument).
2.
Podpisz dokument kluczem z certyfikatem kwalifikowanym lub Profilem
Zaufanym ePUAP (ikonka - Podpisz dokument lub Podpisz dokument przez
ePUAP).
3.
Wyślij dokument do urzędu drogą elektroniczną (ikonka - Wyślij
dokument).
Dostępny
formularz możesz wykorzystać również w przypadku wybrania
tradycyjnego sposobu załatwiania sprawy - wykonaj logowanie,
wypełnij formularz, wydrukuj, podpisz i złóż bezpośrednio w
urzędzie lub wyślij pocztą tradycyjną.
Opłaty
Wniosek
jest wolny od opłat.
Terminy
i sposób załatwienia sprawy
Decyzja
wydawana jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 1 miesiąca
od dnia złożenia wniosku.
W
sprawach szczególnie skomplikowanych termin wynosi 2 miesiące od
dnia złożenia wniosku.
W
przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia rodzinne na nowy
okres zasiłkowy złoży wniosek wraz z dokumentami do dnia 30
września, ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz wypłata
świadczeń przysługujących za miesiąc listopad następuje do dnia
30 listopada. W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia
rodzinne na nowy okres zasiłkowy złoży wniosek wraz z dokumentami
w okresie od dnia 1 października do dnia 30 listopada, ustalenie
prawa do świadczeń rodzinnych oraz wypłata świadczeń
przysługujących za miesiąc listopad następuje do dnia 31 grudnia.
Dokument
może być odebrany przez Wnioskodawcę:
1.
Drogą elektroniczną poprzez skrzynkę kontaktową PeUP.
2.
Poprzez pocztę tradycyjną.
3.
Osobiście w siedzibie urzędu.
O
formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
Informacje
na temat przebiegu sprawy
1.
Podstawowe informacje na temat stanu załatwianej sprawy można
otrzymać poprzez naciśnięcie - po podaniu sygnatury (znaku) sprawy
- przycisku "Sprawdź stan sprawy", znajdującego się w
nagłówku „karty usług” na stronie internetowej UM .
2.
Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać
kontaktując się z urzędem osobiście. (32) 7605 465
3.
Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Pliki do pobrania